وبلاگ vdash

اخبار و مقالات مربوط به vdash، نرم افزار آنالیز اطلاعات و ساخت داشبورد مدیریتی

از 0 تا 100 ساخت اولین داشبورد مدیریتی vdash

امروزه شناسایی و تحلیل عوامل موفقیت در کسب و کار سازمان ها بحثی است که در بسیاری از سازمان های بزرگ و کوچک مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.برای این منظور از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که vdash نیز یکی از شاخص ترین آن هاست و به کمک آن می توان آنالیز اطلاعات به همراه نمایش گرافیکی اطلاعات انجام داد .

در اینجا می خواهیم نحوه کار کردن vdash را بررسی کنیم.

با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه شروع به کار می شویم .

ورود

شکل 1

vdash نرم افزار آنالیز اطلاعات است ، این اطلاعات از کجا می آیند و چه بر سرشان می آید تا ما داشبورد شسته و رفته ای داشته باشیم همه آن چیزی هست که در این مقاله و مقالات آتی به آن می پردازیم.vdash نرم افزار آنالیز اطلاعات است ، این اطلاعات از کجا می آیند و چه بر سرشان می آید تا ما داشبورد شسته و رفته ای داشته باشیم همه آن چیزی هست که در این مقاله و مقالات آتی به آن می پردازیم.

قبل از هر چیز هدف از استفاده از را یاد آور می شویم ، به بیان خیلی ساده vdash قصد دارد اطلاعات خام را به شکلی قابل درک برای ما مدل سازی کند . این اطلاعات همان داده های خام موجود در سازمان است و منظور از مدل سازی اتصال منابع اطلاعاتی و همچنین انتقال ساختار آن ها به vdash می باشد.

پس قدم اول در استفاده از vdash آماده سازی داده های خام برای مدلسازی اطلاعات است که خود شامل اتصال به پایگاه داده (ها)،تعریف بعد(ها)، تعریف دادگان و در نهایت طراحی مدل کسب و کار می باشد.

برای این منظور از پنل تنظیمات وارد کنترل پنل می شویم (شکل 2)و مدل ها را انتخاب می کنیم(شکل 3).

کنترل پنل

شکل 2

مدل

شکل 3

اگر بخواهیم مدلی ایجاد کنیم و یا مدلی که قبلا ایجاد شده را آپلود کنیم و یا ویرایشی روی مدل ایجاد شده انجام دهیم " مدل ها " را انتخاب می کنیم. در آینده به هر یک از این موارد پرداخته خواهد شد.

مدل ها

شکل 4

هر مدلی که ایجاد شود به همراه اطلاعاتی اعم از نام مدل و سازنده مدل و تاریخ ایجاد مدل و نیز تاریخ ویرایش در این قسمت ثبت می شود و قابل مشاهده است.

بدیهی است برای ایجاد یک مدل داشتن یک پایگاه داده ضروریست در واقع باید اطلاعاتی وجود داشته باشد تا بخواهیم برای آن اطلاعات مدلی ایجاد نماییم .

لازم است که برای مدل اطلاعاتی نام مناسب انتخاب کنیم(شکل 5) و پس از آن باید مشخص کنیم که اطلاعات ما در کدام پایگاه داده قرار دارد (Data Sources) و از کجا فراخوانی می شود(شکل 6) .

مدل تولیدی

شکل 5

مدل تولیدی به پایگاه

شکل 6

در ادامه با دو مفهوم Dimensions (ابعاد)، Data Sets (دادگان) سر و کار داریم.

خوب است که در اینجا منظور از استفاده این دو مفهموم را با هم مرور کنیم.

منظور از data set (دادگان) در واقع همان fact ها یا موجودیت های اصلی در کسب و کار است . پایگاه داده یک واحد تولیدی را در نظر بگیرید مواردی مانند فروش، تولید، سفارشات و ... همان دادگان های ما هستند. و در ادامه این صحبت مفهوم بعد (Dimension) مطرح می گردد که منظور از آن زاویه دید به دادگان مورد نظر است .مثلا در همین واحد تولیدی می توانیم بعد زمان تعریف کنیم یعنی به فروش مان از زاویه زمان نگاه کنیم ، حال خود زمان میتواند شامل سال،فصل،ماه، هفته و حتی روز باشد و یا سفارش ها را در موقعیت های جغرافیایی از قبیل کشور ،استان، شهر و کد پستی مورد بررسی قرار دهیم.

بنابراین ابتدا به ایجاد Data Set مورد نظر می پردازیم . تمامی مراحل و از جمله ایجاد دادگان جدید نیاز به نام گذاری مناسب دارد(شکل 7) و پس از آن باید دستور خواندن اطلاعاتی که قرار است بعدا در مدلسازی و آنالیز قرار گیرند را از پایگاه داده دهیم که این دستورات بنا به ساختار و زبان پایگاه داده متفاوت است و در قسمت Query نوشته می شود. بعد از نوشتن Query فیلد هارا تعیین می کنیم.

دادگان نگاه کلی

شکل 7

سپس به قسمت Dimensions رفته و با انتخاب نام مناسب برای بعد مورد نظر (شکل 8)و نیزتعیین پایگاه داده و نوشتن کوئری برای آن، قسمت Attributes را نیز متناسب با Query نوشته شده تنظیم می کنیم.

مجدد به قسمت Data Set رفته و در بخش Dimension ، بعدی را که ایجاد کردیم اضافه میکنیم(شکل 9).

بعد نگاه کلی

شکل 8

هم اکنون باید به طراحی مدل اطلاعاتی (Business Design) بپردازیم(شکل 10).این مرحله بسته به نیاز های شما در سازمانتان متغیر است. در صفحه مربوط به طراحی مدل اطلاعاتی با انتخاب دادگان مورد نظر به تعریف فیلد های محاسباتی که درواقع فاکتورهایی که نیاز به اندازه گیری و یا مقایسه آن ها دارید هستندو همچنین پیش فرض سطر ها و ستون های نمودارهایی که قرار به رسم آن ها هست و بعد از آن به معرفی فیلدهای محاسباتی که در واقع فاکتورهای مهمی هستند که میخواهیم مورد آنالیز قرار دهیم و در نهایت به معرفی شاخص هایی که برای سازمان حائز اهمیت می باشد می پردازیم.

بعدهای نگاه کلی

شکل 9

پس از اتمام طراحی مدل اطلاعاتی نوبت به آنالیز اطلاعاتی که به vdash متصل کردیم ،و ساخت داشبورد مدیریتی میر سد. و در این مرحله می توانیم اطلاعات خام و غیر قابل تفسیر را به راحتی برای تحلیل به نمایش بگذاریم.

به صفحه Home برگشته و شروع یک داشبورد جدید را انتخاب می کنیم.

سپس با کمک هر یک از آیتم هایی که نیاز داریم می توانیم به آنالیز اطلاعاتمان بپردازیم ، برای مثال از منوی نمودار میله ای عمودی را انتخاب میکنیم(شکل 11)، و برای موجودیت اطلاعاتی مدنظر (مشتریان)(شکل 12) نمودار میله عمودی رسم می گردد(شکل 13).

فیل ها مخاسباتی

شکل 10

انتخاب موجودیت

شکل 11

نمودار اول

شکل 12

و همین روال را می توانیم با آیتم های مختلف ادامه دهیم تا داشبورد مورد نظرمان ایجاد گردد.

نمودار نهایی

شکل 13

آنچه بعد میخوانید » نحوه مدل سازی اطلاعات در vdash

»نحوه اتصال vdash به پایگاه داده

»تعریف و ایجاد بعد در vdash

»تعریف و ایجاد دادگان

»طراحی مدل اطلاعاتی

»تعریف و ایجاد فیلدهای محاسباتی در vdash

امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد