اگر بخواهم صادقانه بنویسم باید بگویم که هر روز با مشتریانی مواجه می شوم که آرزوهای بزرگ تجاری آنلاین در سر دارند و با ابرهای بزرگ بالای سرشان از اقداماتی صحبت می کنند که هیچ بررسی و تحلیلی ندارند. طبق عادتی که دارم بیشتر از آنکه گوش کنم و بنویسم بیشتر می پرسم چرا می خواهید؟ تا شاید بیشتر فکر کند و تحلیل کند .
بسیاری از این دوستان،رقبا را دست کم می گیرند و گمان میکنند می توانند به راحتی راه های طولاتی را یکماه طی کنند.
به آنها می گویم که لطفا بیشتر فکر کنید و سنگ بزرگ برندارید همانقدر که این پروژه نیاز به تفکر دارد شما نیز خودتان در کار ساخته می شوید و باید دقیقتر حرکت کنید. برای پروژه تان یک وجه رقابتی عالی پیدا کنید. یک چرایی دقیق و .... و نهایتاً به این نقطه میرسیم که بایستی پیش از راه اندازی هر نوع تجارت آنلاینی داده های موجود را جمع آوری کرده و مانند یک پازل کنار هم بگذاریم تا چشم انداز روشنی به ما بدهد. اینکه در کدام زمینه و چطور تجارت آنلاین خود را آغاز کنیم تا اینکه سیاستهای رقابتی در بازار چه باشد و چطور سرمایه گذار را متفاعد کنیم که با ما شریک شود . در واقع تماماً داده هایی است که باید جمع آوری شود و به شکل کاملاً علمی نمایش داده شود تا به تصمیمی دقیق منتهی شود.

شاید سهولت در دسترسی به اطلاعات در اینترنت این امر را به ظاهر آسان جلوه
دهد اما شکست و تعطیلی حجم زیادی از فروشگاه های اینترنتی بیانگر این نکته
مهم است که صاحبان و علاقه مندان به این حوزه اولاً اصول راه اندازی کسب و
کار آنلاین را به خوبی فرا نگرفته اند و ثانیاً از ابزارهای مناسب جهت جمع
آوری، تحلیل و بررسی اقدامات خود استفاده نمی کنند.
در مقالاتی که به
صورت سلسله وار در این وبلاگ منتشر خواهم کرد بیشتر پیرامون اهمیت داده ها
در تصمیم گیری و موفقیت در تجارت الکترونیک می باشد . اینکه:
کدام داده با چه فرمتی مناسب کدام بخش از کسب و کار ما است ؟
چطور می توانیم داده درست را از نادرست تشخیص دهیم ؟
کدام ابزار تحلیل داده مناسب بازاریابی ، فروش، خدمات پس از فروش به مشتریان و .... است؟
*مقاله : از تجزیه و تحلیل کسب و کار آنلاین خود نترسید (بخش اول)
مدیریت کسب و کار اینترنتی با استفاده از داده ها و تحلیل داده ها چطور امکان پذیر است؟
*مقاله : داده های بزرگ، آینده تجارت الکترونیکی
و ....