وبلاگ vdash

اخبار و مقالات مربوط به vdash، نرم افزار آنالیز اطلاعات و ساخت داشبورد مدیریتی

5 فایده مهم استفاده از مصور سازی اطلاعات در کسب و کارها


سالانه حجم زیادی از داده ها به شکل ها و ساختارهای مختلف در دنیا تولید می شود. براساس پیش بینی انجام شده است توسط سازمان بین المللی داده (IDC.)در سال 2015 نرخ سالانه تولید داده جهانی به بیش از 5.6 زتابایت میرسد. یعنی چیزی حدود دوبرابر نرخ تولید داده در سال 2012 
با وجود تولید تمامی داده ها توسط اشخاص، دستگاه ها، ساختارهای بر بستر اینترنت و سایر منابع رایج ، اما همچنان داده ها چشم انداز ارزشمندی جهت تصمیم گیری برای تصمیم گیرندگان و سازمان ها فراهم نمی کند. داده ها می بایست جمع آوری شوند و در قالب مشخصی سازمان دهی شده و قابل تفسیر گردد و سپس تحلیلی و کاربردی شده و بستری را برای معنی دار کردن داده فراهم گردد.
برای تصمیمات دقیق و سریع، رهبران سازمانها نیاز به دسترسی و تفسیر داده در زمان واقعی دارند . در اختیار داشتن اطلاعات و توانایی کشف و انجام اقدامات براساس آن ، یک وجه تمایز رقابتی در سازمانها گردیده است.جهت شناسایی فرصت های جدید بازار در هر کسب و کاری، مدیران سازمانها نیاز به قدرت دسترسی ،ارزیابی،درک و عمل بر اساس داده ها به صورت کاملا سریع و موثرتر از قبل را دارند.
ابزارهای مصور سازی داده ها و تکنیک های ارائه مدیریتی و سایر علوم کاربردی جدید رشد چشمگیری را جهت  ارتقاء توانمندی مدیران برای فهم اطلاعات پنهان شده در لایه داده ها را ارائه می کنند.
در این مقاله به پنج مزیت بسیار مهم استفاده از ابزارهای مصورسازی داده برای تصمیم گیرندگان و سازمانهایشان پرداخته می شود.



1.درک و تحلیل اطلاعات به روشی کاملا نوین و ساختاریافته :
محققین دانشکده پزشکی دانشگاه پنسلوینا  تعیین کرده اند که شبکیه چشم انسان می تواند داده ها را در حدود 10 میلیون بایت در هر ثانیه انتقال دهد. (دقیقا عددی مشابه اتصال اینترانت) اما اکثر گزارش های اطلاعاتی که برای مدیران ارشد گردآوری می گردد، از جداول ثابت و نمودارهایی استفاده می گردد که ارائه و ساختن اطلاعات روشن از طریق آنها برای مشاهده کنندگان منسوخ شده است .
در مقایسه ، مصورسازی داده ها ، کاربران را قادر می سازد که حجم عظیمی از اطلاعات درباره عملیات و شرایط کسب و کار دریافت نمایند. مصور سازی اطلاعات اجازه می دهد تصمیم گیرندگان ارتباطات مابین مجموعه ی از داده های چند بعدی را مشاهده نمایند. این امر روش های جدیدی را جهت تفسیر داده ها از طریق استفاده از نقشه های حرراتی ، نمودارهای کمتر و سایر ارائه های اطلاعاتی ارزشمند گرافیکی  فراهم می آورد.
سازمانهایی که مصورسازی اطلاعات را در روند جاری خود قرار می دهند ، اطلاعات مفید را به موقع به سرعت و راحتی بدست می آورند و نسبت به سایر سازمانها، خلاقانه تر و سازنده تر رفتار می کنند
در بررسی انجام شده در می 2013 توسط گروه Aberdeen دریافتند مدیران سازمانهایی که از ابزارهای مصورسازی داده ها استفاده می کنند 28 درصد بیشتر  احتمال یافتن اطلاعات به موقع از همتایان خود را که از سایر روشهای گزارش گیری استفاده می کنند، را دارند. علاوه بر این 48% کاربران هوش تجاری در آن شرکتها که ابزارهای مصورسازی داده ها استفاده می شود نیز توانایی یافتن اطلاعات مورد نیاز خود را بدون کمک از کارمندان IT یا صرف زمان طولانی را دارند.
2.تجسم روابط و الگوها مابین عملیات و فعالیتهای کسب و کار
یکی از فواید کلیدی مصور سازی داده ها چگونگی و نحوه  دسترسی کاربران جهت مشاهده ارتباط هوشمندانه و موثر ما بین شرایط عملیاتی و اجرای کسب و کار می باشد. امروزه در سطوح بالای رقابت  تجاری، دستیابی به همبستگی میان داده ها تا به این اندازه حایز اهمیت نبوده است.
به عنوان مثال ، تیمی یک فروشگا�� اینترنتی را فرض کنید که تمایل دارد داده های مشتریان را به صورت ماهانه مشاهده می کند. این گروه ، داده ها را در قالب یک نمودار میله ی از میزان تمایل مشتریان به این فروشگاه اینترنتی را با استفاده از پنج نقطه ی که نشان می دهد نسبت به ماه گذشته در آمریکای مرکزی کاهش داشته است ، ارائه می کند.
این داده به مدیر ارشد مجموعه متذکر می شود که مشکلی در رضایت مشتریان آن منطقه وجود دارد اما هیچ دلیل و نگرشی پیرامون چرایی نرخ پایین این امر ارائه نمی دهد
مصور سازی داده ها با فراهم آوردن یک نمایش چندوجهی از کسب و کار و عملیات های درون آن  فضایی را برای  مدیر ارشد گروه فراهم می آورد که با یک نگاه مدت زمان اولین ارتباطی که در مرکز تماس این مجموعه اخیراً در آن محدوده کاهش یافته است، مشاهده و افت رضایت مشتریان را در این نقطه را متوجه شود. توانمندی حاصل از مشاهده این ارتباطات به مدیر این امکان را فراهم می سازد که دلایل اساسی و ریشه ی مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آن اقدامات سریع را انجام دهد.
3.شناسایی سریع و عملیاتی کردن گرایشات نوظهور (در حال رشد)
حجم داده های جمع آوری شده توسط شرکت ها درباره مشتریان و شرایط بازار می تواند موجب دیدی در مدیران گردد که این امر منجر به تحولی جدید در درآمدها و عواید شرکت ها و فرصت های کسب و کار می گردد به عبارتی دیگر آنها می توانند فرصت ها را در کوه  داده ها نقطه گذاری و بدست آورند.
استفاده از ابزارهای مصور سازی اطلاعات ، تصمیم گیرندگان را قادر می سازد تا تغییر رفتارهای مشتریان و شرایط بازار را در مجموعه ای از داده های چند بعدی به سرعت مشاهده و درک نمایند.
بعنوان مثال مدیران تجاری یک سوپرمارکت زنجیره ی می توانند با استفاده از مصورسازی داده ها مشاهد نمایند که نه تنها مشتریان هزینه ی بیشتری در فروشگاه آنان انجام داده و رشد در شاخص های اقتصادی آن مجموعه در حال انجام می باشد ، بلکه رشد فزاینده ی در میزان علاقه مندی مشتریان برای خرید غذاهای آماده نیز وجود دارد.
ورود عمیق تر به علاقه مندیهای مشتریان و سایر داده های موجود ، فرصت های نوظهوری را برای این سوپرمارکت زنجیره ی اشکار میسازد که می تواند از آن برای ایجاد یک کترنیگ جهت رفاه حال مشتریانی که تمایل دارند متناوباً مراجعه نموده و هزینه ی بیشتری را در کنار غذاها و آشامیدنی های  دسته بندی شده ، خرج کنند، اشتفاده نماید.
نگرش هایی از این دست  شرکت را قادر میسازد که علاوه بر ایجاد فرصت های جدید تجاری  از سایر رقبای خود نیز پیشی گیرد.


4.مدیریت و ارتباط مستقیم با داده ها :
یکی از بزرگترین نقاط قوت مصور سازی داده ها چگونگی ورود دید کاربردی به سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریتی است. برخلاف جداول و نمودارهای تک بعدی که صرفاً  قابل مشاهده می باشند، مصورسازی داده ها ابزار را فراهم می آورد که کاربران ارتباط مستقیم و ملموسی با داده ها پیدا کنند.
بعنوان مثال یک صفحه اکسل یا گزارشمی تواند کاهش میزان فروش یک نوع خودرو در یک ماه معین برای مدیر شرکت اتومبیل نمایش دهد .اما  در واقع گزارش چرایی کاهش فروش این نوع خودرو را به مدیر اطلاع نمی دهد و یا اینکه چرا خودرویی  با کلاس و رنگ مشخص دیگری از سایرین بهتر فروخته شده است. علاوه بر این اطلاعات در گزارش می تواند طی روزها و هفته های گذشته باشد و موجب منحرف شدن دقت داده ها و گرایش فروش های جاری گردد.
با استفاده از مصورسازی داده های لحظه ی و به موقع و تحلیل های قابل پیش بینی ، مدیر ارشد می تواند ارقام به روز فروش و دلایل مشخص افت فروش آن خودرو مشخص را درک کند ، به عنوان مثال ممکن است دلیل افت فروش و خارج شدن از گردونه رقابت ، تخفیفات قابل ملاحظه ی رقبای آن محصول در بازار باشد.   
بنابراین مدیر اجرایی می تواند موثرترین اقدامات را بر اساس مدل های تحلیلی تعریف نموده و در جهت پیشرفت خود اقدام نماید. مثلاً  مدیر ممکن است یک حراج و تبلیغ استثنایی ده روزه برای یکی از نمایندگی های خاص خود راه اندازی نموده و خریداران احتمالی زیادی را با قیمتی پایین تر از نرخ رقبای خود مورد هدف قرار داده و حاشیه سود قابل قبولی را برای خود بوجود آورد.
5.پرورش یک زبان جدید تجاری :
یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از مصورسازی داده ها توانایی بیان یک داستان بهم پیوسته از میان داده ها می باشد. 
در نظر بگیرد به عنوان مثال ، مدیران ارشد یک شرکت بسته بندی کالای مصرفی که می خواهند شاخص های کلیدی عملکرد نظیر EBITDA و حاشیه سود را در اختیار داشته باشند. آنها با استفاده از نمودار میله ی استاتیک صرفا قادر خواهند بود بخشی از داستان درباره شرایط جاری تجاری مجموعه خود را جمع آوری نمایند. احتمالا نمودارها دو درصد درآمد افزایش یافته برای یک ماه گذشته را نشان می کند اما آن هیچ درکی از اینکه کدام دسته بندی رشد سریعتری داشته است و یا کاهش پیدا کرده است و یا چرایی و دلایل آن را ارائه نمی دهد.
یک نقشه حرراتی (heat map)می تواند نشان دهد که کدام یک از گروه های محصولات عملکرد خوب و یا ضعیفی داشته است  . به رهبران ارشد یک مجموعه  اجازه می دهد که به عمق داده ها برود و فاکتورهای که سبک فروش را معین می کند، تعریف نماید.
داده ها ممکن است نشان دهد که کالاهای نگهداری حیوانات خانگی فروش ضعیفی داشته است از طرفی مشتریان پر درآمد بخش اعظم فروش را به خود اختصاص داده اند. با استفاده از این نگرش می توان نسبت به تعریف پرومشن هایی جهت افزایش فروش آن دسته از محصولات به این قشر از مشتریان هدف گیری نموده و راهکارهای تبلیغاتی صورت گیرد.



امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد